Zo stimuleer je leren in jouw organisatie

zo stimuleer je leren - zo stimuleer je leren in jouw organisatie - by Andrea Piacquadio - happy-ethnic-woman-sitting-at-table-with-laptop-3769021

Young professionals hebben leren en ontwikkelen hoog in het vaandel staan. Sterker nog: voor hen is persoonlijke en professionele ontwikkeling het allerbelangrijkste in hun baan. Jongeren willen leren. Maar ze komen er vaak niet aan toe. Ze ervaren geen ruimte om te kunnen en mogen leren en werken daarom maar door, ondanks een beschikbaar opleidingsbudget. Er is altijd wel iets te doen. Ondertussen gaat het steeds meer wringen en kijken ze eens buiten de deur. Zo stimuleer je leren:

Zo stimuleer je leren

Een opleidingsbudget beschikbaar stellen is niet genoeg. Het is een mooi begin, maar naast geld moet er ook tijd en ruimte zijn om te kunnen leren en ontwikkelen. En leren bestaat niet alleen uit het volgen van een cursus.

1. Tijd beschikbaar stellen

Elke young professional heeft van alles te doen en het leren zakt dan al snel op het prioriteitenlijstje. Terwijl het wel een prioriteit is, want leren houdt de baan boeiend, de jongere gemotiveerd en de organisatie wint aan kennis en kunde. Daarom is het belangrijk dat de organisatie naast geld, ook tijd beschikbaar stelt. Er zijn een paar manieren waarop je dat kunt aanpakken:

  • De young professional mag één vast dagdeel in de week uitkiezen om te leren. Samen met de leidinggevende kunnen er afspraken gemaakt worden over hoe dat dagdeel ingevuld wordt. Dit kan door middel van een cursus zijn, maar bijvoorbeeld ook een maand lang tutorials bestuderen om beter om te leren gaan met Excel. Het hoeft niet altijd een peperdure cursus te zijn. Online zijn er veel mogelijkheden en er zijn genoeg studieboeken te verkrijgen voor zelfstudie.
  • Per maand krijgt de jongere één studiedag. In overleg met de leidinggevende kan er besproken worden of de jongere steeds één dag opneemt of alle twaalf dagen achter elkaar. Veel summerschoolprogramma’s bestaan uit twee weken, en op deze manier zou een jongere zo’n programma kunnen volgen.
  • Welke manier je ook kiest – zorg dat de jongere naast een budget ook tijd krijgt om te leren en te ontwikkelen.

2. Ruimte geven

Met een opleidingsbudget en beschikbare tijd is er theoretisch gezien kans genoeg om te leren. Maar ervaart de young professional ook genoeg ruimte om dat geld en die tijd ook daadwerkelijk te gebruiken? Dat ligt vooral aan de cultuur. Als leidinggevende en HR-professional maak je al verschil door er af en toe geïnteresseerd naar te informeren. Hoe gaat het met leren? Waar ben je momenteel mee bezig? Zo stimuleer je leren: alles wat je aandacht geeft groeit.

3. Leren waarderen

Het is enorm motiverend als het leergedrag ook daadwerkelijk gewaardeerd wordt door leidinggevenden en HR-professionals.

  • Door het leerproces een vast onderdeel te laten zijn van bilaterale en functioneringsgesprekken
  • Door de waardering ook te koppelen aan een financieel aspect, bijvoorbeeld een bonus voor een gehaald certificaat of gehaald leerdoel
  • Door een gehaald leerdoel te vieren. Alleen een felicitatiekaartje naar het huisadres heeft al enorm veel effect.

4. Indirect leren stimuleren

Leren gaat niet alleen over het volgen van cursussen, maar we leren ook heel veel op een indirecte manier. Denk maar aan het plotselinge thuiswerken tijdens de coronacrisis – in één keer leerden we enorm veel bij over langdurig thuiswerken en de digitale mogelijkheden. Indirect leren is een fijne manier van leren omdat het bijna ongemerkt gaat. Als leidinggevende of HR-professional kun je het indirect leren stimuleren door af en toe interessante lezingen te organiseren. Nodig eens een inspirerende spreker uit over een onderwerp dat belangrijk is voor een afdeling, over innovatie of een ander thema wat wel belangrijk is, maar in het dagelijks leven te weinig aan bod komt.

5. Leren van elkaar

Ondertussen leren young professionals het meeste van elkaar. Jongeren zitten naast elkaar, werken met elkaar, en allemaal hebben ze een andere rugzak aan kennis en ervaring. Iedereen weet wel iets wat een ander niet weet. Een open bedrijfscultuur stimuleert alle collega’s om dingen aan elkaar te (durven) vragen. Het leren van elkaar is erg interessant omdat het bijna geen geld kost, alleen tijd. Daarnaast versterkt het de onderlinge band wat ten goede komt aan het teamgevoel en de samenwerking. Een paar ideeën:

  • Gebruik het meester-gezel principe. Koppel elke nieuwe medewerker aan een medewerker die al langer in dienst is. Laat hen elke twee weken een uurtje met elkaar sparren. Zo wordt de nieuwe medewerker goed opgevangen en wordt er optimaal gebruikt gemaakt van de aanwezige kennis en de kennis die de nieuwe medewerker met zich meeneemt.
  • Organiseer in-home colleges. Elke maand organiseert een andere young professional een college over een bepaald onderwerp. Dit onderwerp kan iets zijn wat een jongere goed kan, zoals fotograferen, maar ook een onderwerp wat belangrijk is voor het team. Laat één medewerker zich er in verdiepen en vervolgens geeft hij of zij een college over het onderwerp. Dit kost veel minder tijd en geld dan alle collega’s op een cursus sturen. Zo stimuleer je leren en daarnaast oefent elke young professional direct met presenteren.
  • Is er een probleem? Laat elke jongere dan nadenken over een advies om het probleem op te lossen. Pitch het advies om de beurt en ga daarna in gesprek: wat is de beste oplossing, misschien kunnen er verschillende adviezen gecombineerd worden. Eenzelfde interventie kan je ook doen voor het zien van kansen. Samen sta je sterk.
Tags: Ambitie en succes, Drijfveren, Persoonlijke ontwikkeling, Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Zo stimuleer je leren in jouw organisatie'?